Kommunikation i tal och skrift

En lärorik utbildning där vi fördjupar oss i att kommunicera över telefon eller i skrift. När kunderna själva kan söka rätt på svaren till många enkla frågor, så behöver medarbetarna i kundservice kunna svara på allt svårare frågor. Dessutom vill många kundserviceavdelningar i större utsträckning arbeta med relevant och genomtänkt merförsäljning. Det ställer höga krav på att kommunicera väl!

Du som deltar i den dessa utbildningar arbetar med kundservice och vill bli ännu bättre på att bemöta kunder via telefon eller i skrift. Kanske vill du få svar på varför dina telefonsamtal ibland går bättre och ibland sämre. Kanske har du nyligen fått i uppdrag att börja med merförsäljning via telefon och vill veta hur du på ett bra sätt får in sälj i samtalet. Oavsett vilken beskrivning som passar in på dig ger utbildningarna dig fler verktyg för att kommunicera framgångsrikt via telefon eller i skrift.

Utbildningens innehåll för dig som arbetar med kommunikation på telefon:

  • Röst och ordval
  • Checklista för bra telefonsamtal
  • Samtalsstyrning
  • Tolkningar och missförstånd
  • Mental inställning för bra telefonsamtal
  • Merförsäljning och proaktivitet
  • Hantera upprördhet i telefonsamtal


Utbildningens innehåll för dig som arbetar med kommunikation i skrift :

  • Form och text
  • Skrivregler, grammatik och smileys
  • Ord att använda och undvika
  • Matcha språket med mottagaren
  • Likheter och skillnader mellan mejl och chatt
  • Checklista för tydliga mejl
  • Checklista för bra chattkonversationer
  • Bemöta upprördhet i skrift


Under utbildningarna blandar vi teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får öva upp din förmåga att kommunicera positivt, konkret och tydligt. Vårt mål är att du efter den här dagen ska kunna sätta fingret på vad det är som gör att vi når fram i telefonsamtal eller i ett mejl och känna dig redo att träna vidare med hjälp av dina nya kunskaper.

Målgrupp
Utbildningarna riktar sig till dig som i din yrkesroll hanterar inkommande och ibland utgående telefonsamtal eller till dig som i din yrkesroll hanterar inkommande mail, chatt eller annan typ av skriftlig kommunikation. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare, backofficemedarbetare eller teamledare och kommunicerar ofta med kunder, kollegor eller medarbetare. Inga förkunskaper krävs.

Vid frågor, kontakta Linda Moser på linda.moser@kontakta.se alternativt 0704 39 00 87.