Kommunicera professionellt och effektivt i mejl och chatt

Välkommen på en givande och viktig utbildning där vi fokuserar på skriftlig kommunikation. Idag är flödet av mail och skriftlig, digital information enormt. Det ställer höga krav på dig som skriver att fånga mottagarens intresse och skriva på ett förståeligt och tydligt sätt. Varje kommunikation behöver vara unik och personlig och vi kan inte längre förlita oss på färdiga mallar.

Allt fler kunder föredrar att kontakta företag via mail eller chatt istället för det traditionella telefonsamtalet. Många kunder är också idag vana att själva söka information digitalt. Frågorna som kunder har när de kontaktar kundservicen blir därför alltmer komplicerad samtidigt som man förväntar sig personligt bemötande och imponerande service.

Du som går denna utbildning jobbar med kundkommunikation. Du kanske är en kundservicemedarbetare som dagligen pratar med kunder. Kanske är du en teamledare eller en chef som kommunicerar både med kunder och med dina medarbetare …  
Oavsett yrkesroll så behöver så gott som alla idag kommunicera skriftligen.


Kommunikation idag sker både i direkt kommunikation med mottagaren men också hyra informativt i många digitala kanaler. Oavsett vilken roll du har på ditt företag, så behöver du förhålla dig till det faktum att i skriftlig kommunikation så saknar du både kroppsspråk och tonfall som hjälpmedel. Det blir därför desto viktiga att framföra ditt budskap skriftligt på ett sätt så att mottagaren tar emot budskapet på rätt sätt och förstår.

Det finns många saker vi kan göra för att väsentligt öka chanserna att mottagaren är både intresserade av att läsa ditt meddelande och att framföra ditt budskap så att mottagaren först. Under den här utbildningen kommer du att öka dina kunskaper om skriftlig kommunikation på mejl och chatt. Vad gör du redan idag som är bra? Vad kan du förbättra? Hur kan du nå fram på ett tydligt sätt och uppfatta att mottagaren förstår och uppfattar dig som serviceminded? I denna utbildning får du svar på dessa och många fler frågor som kommer att göra dig till en bättre kommunikatör skriftligen.

Utbildningens innehåll:

  • Hur ditt mindset påverkar din kommunikation och ditt resultat
  • Ditt kommunikationssätt - dina styrkor och överdrivna styrkor
  • Matcha språket med mottagaren
  • Form och text
  • Ord och meningar att använda och undvika
  • Hur du disponerar information i skrift för att nå så många som möjligt
  • Vanliga misstag, krockar och fallgropar att undvika i skriftlig kommunikation
  • Bemöta missnöje och upprördhet i skrift
  • Checklista för effektiv skriftlig kommunikation


Under dagen kommer vi blanda teoretiska genomgångar med praktiska övningar. Du får träna på kommunikation i skrift och på ett säkert sätt, enkelt och tydligt sätt förmedla ditt budskap samtidigt som du säkerställer att mottagaren förstår. Du lär dig hur du kommunicerar tydligt och levererar förstklassig service. Målet med utbildningen är att du ska förstå vad du gör i dina egna handlingar som gör att du på bästa sätt när fram till mottagaren. Efter den här dagen ska du känna dig redo och motivera att använda dina nya kunskaper i din kommunikation på just din arbetsplats.

För vem?

Utbildningen riktar sig till dig som i din yrkesroll hanterar mejl och chatt. Du som går utbildningen är till exempel kundservicemedarbetare eller teamledare och kommunicerar ofta på mejl och chatt med såväl kunder som kollegor och/eller samarbetspartners.

Förkunskaper:
Inga förkunskaper krävs.

Utbildningsledare:
Utbildningen genomförs av service-experten Emilie Loman.


Välkommen!

Praktiska detaljer:

Data :
5 december 2023
tid :
Kl. 09.00–16.00
Plattor :
Kontaktas kontor, iOffice, Kungsgatan 60, 111 22 Stockholm 
Kostnad :
Medlemmar i Kontakta:  3 900 SEK  
Icke-medlemmar i Kontakta: 5 900 SEK
 
(moms tillkommer) 
För 5 eller fler deltagare från samma bolag,
 maila för offert
Anmälan :
Klicka här!


Vid frågor, kontakta Madeleine von Krusenstierna på info@kontakta.se alternativt 073 954 68 03.

Ett samarbete med Serviceproffsen.